گفتار درمان

دوست دارم دوباره زبان بگشایی...
شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۴، ۰۵:۱۲ ق.ظ

مقاله/ ارتباط آگاهی واجشناختی و لکنت

عنوان مقاله:  آگاهی واج شناختی در کودکان دچار لکنت و بدون لکنت 8-4 سال شهر تهران
 
نویسندگان:  غفاری سیده زهره, شاه بداغی محمدرحیم*, جلایی شهره
 
چکیده: 

زمینه و هدف: از دیدگاه رشدی، ارتباط بین زبان و لکنت به دلیل این که به طور کلی شروع لکنت هم زمان و منطبق است با دوره سریع رشد زبانی کودکان، موضوع قابل توجهی است. آگاهی واج شناختی نمونه ای از عملکرد زبانی است که هم زمان با زبان رشد می کند و زیربنای مهارت های گفتاری و شنیداری است. هدف از این تحقیق بررسی ارتباط بین لکنت و آگاهی واج شناختی و توجه به این مهارت در روند ارزیابی و درمان لکنت بود.
روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت مقطعی - مقایسه ای روی 53 کودک 8-4 ساله شهر تهران انجام شد. برای نمونه های مورد بررسی ابتدا تشکیل پرونده توسط آزمونگر از درمانگر و والدین و مربیان به عمل آمد. سپس صدای کودکان لکنتی ضبط شده و آنگاه اجرای پژوهش با استفاده از آزمون آگاهی واج شناختی انجام شد. پس از آن اطلاعات به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت
.
یافته ها: در امتیاز آزمون آگاهی واج شناختی بین گروه های لکنتی و غیرلکنتی به طور کلی و نیز در زیرگروه های سنی تفاوت معنی دار وجود داشت (
p<0.05). کودکان لکنتی با شدت های مختلف در کسب امتیاز تفاوت معنی داری را نشان ندادند. کودکان کمتر از چهار سال کمترین امتیاز و کودکان بزرگ تر از هفت سال بیشترین امتیاز را کسب کردند و این اختلاف معنی دار بود (p<0.05).
نتیجه گیری: به نظر می رسد در ارزیابی و درمان کودکان لکنتی باید توانمندی آگاهی واج شناختی و عوامل سن، نوع و شدت لکنت مورد توجه قرار گیرد.

 
کلید واژه: کودکان لکنتی، آگاهی واج شناختی، کودکان غیرلکنتی

دریافت متن کامل از اینجا
حجم: 203 کیلوبایت


نوشته شده توسط ابوالفضل نوری
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم
گفتار درمان

و سلام نام خداست...
"گفتاردرمانی"
یا همان "آسیب شناسی گفتار و زبان"
نامی است که معرف یکی از مجموعه رشته های توانبخشی می باشد، که به درمان تخصصی اختلالات گفتار و زبان می پردازد.
گفتاردرمانی، روانشناسی نیست!
مدیر وبلاگ: ابوالفضل نوری، آسیب شناس گفتار و زبان در شهر "یزد"

در اینستاگرام و تلگرام با آیدی "بیان شیوا" فعالیت می کنم(bayaneshiva@).

.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
شماره تماس جهت هماهنگی جلسات درمان:
09130012763

گفتار درمان

دوست دارم دوباره زبان بگشایی...

مقاله/ ارتباط آگاهی واجشناختی و لکنت

شنبه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۴، ۰۵:۱۲ ق.ظ
عنوان مقاله:  آگاهی واج شناختی در کودکان دچار لکنت و بدون لکنت 8-4 سال شهر تهران
 
نویسندگان:  غفاری سیده زهره, شاه بداغی محمدرحیم*, جلایی شهره
 
چکیده: 

زمینه و هدف: از دیدگاه رشدی، ارتباط بین زبان و لکنت به دلیل این که به طور کلی شروع لکنت هم زمان و منطبق است با دوره سریع رشد زبانی کودکان، موضوع قابل توجهی است. آگاهی واج شناختی نمونه ای از عملکرد زبانی است که هم زمان با زبان رشد می کند و زیربنای مهارت های گفتاری و شنیداری است. هدف از این تحقیق بررسی ارتباط بین لکنت و آگاهی واج شناختی و توجه به این مهارت در روند ارزیابی و درمان لکنت بود.
روش بررسی: مطالعه حاضر به صورت مقطعی - مقایسه ای روی 53 کودک 8-4 ساله شهر تهران انجام شد. برای نمونه های مورد بررسی ابتدا تشکیل پرونده توسط آزمونگر از درمانگر و والدین و مربیان به عمل آمد. سپس صدای کودکان لکنتی ضبط شده و آنگاه اجرای پژوهش با استفاده از آزمون آگاهی واج شناختی انجام شد. پس از آن اطلاعات به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت
.
یافته ها: در امتیاز آزمون آگاهی واج شناختی بین گروه های لکنتی و غیرلکنتی به طور کلی و نیز در زیرگروه های سنی تفاوت معنی دار وجود داشت (
p<0.05). کودکان لکنتی با شدت های مختلف در کسب امتیاز تفاوت معنی داری را نشان ندادند. کودکان کمتر از چهار سال کمترین امتیاز و کودکان بزرگ تر از هفت سال بیشترین امتیاز را کسب کردند و این اختلاف معنی دار بود (p<0.05).
نتیجه گیری: به نظر می رسد در ارزیابی و درمان کودکان لکنتی باید توانمندی آگاهی واج شناختی و عوامل سن، نوع و شدت لکنت مورد توجه قرار گیرد.

 
کلید واژه: کودکان لکنتی، آگاهی واج شناختی، کودکان غیرلکنتی

دریافت متن کامل از اینجا
حجم: 203 کیلوبایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی